Tuesday, March 15, 2011

DON'T BE SAD 12

AMBILLAH HIKMAH DARI SETIAP KEJADIAN


orang cerdik akan berusaha merubah kerugian menjadi keuntungan. sedangkan orang yang bodoh akan membuat satu musibah menjadi bertumpuk dan berlipat kali ganda.

ketika Rasulullah S.A.W. diusir dari Mekah, Baginda memutuskan untuk menetap di Madinah dan kemudian berjaya membangunkannya menjadi sebuah negara yang sangat akrab di telinga dan mata sejarah.

"ketika tertimpa sesuatu musibah, anda harus melihat dari sudut yang paling terang darinya; ketika seseorang memberikan anda segelas air limau, anda perlu menambah sesendok gula kedalamnya; ketika mendapat hadiah seekor ular dari seseorang, ambil saja kulitnya yang mahal dan tinggalkan bahagian tubuhnya yang lain; ketika disengat kala jengking, ketahuilah bahawa sengatan itu sebenarnya membezakan kekebalan tubuh anda dari bahaya bisa ular."

kendalikan diri anda dalam berbagai- bagai kesulitan yang anda hadapi! dengan begitu, anda akan dapat mempersembahkan bunga mawar dan melati kepada kami. dan....

...boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal dia amat baik bagimu... (Al-Baqarah: 216)


sebelum terjadi revolusi besar di Perancis, konon negara itu pernah memenjara dua sasterawan terkenalnya. salah seorang dari keduanya sangat optimis dan sseorang lagi pesimis bahawa revolusi dan perubahan akan segera terjadi. setiap hari keduanya sama-sama menjengukkan kepala melalui sela-sela gergaji penjara. hanya saja, sang sasterawan yang optimis selalu memandang ke atas dan melihat bintang-bintang yang gemerlapan di langit. dan kerana itu dia selalu tersenyum cerah. adapun sasterawan yang pesimis, dia selalu melihat ke arah bawah dan hanya melihat tanah hitam di depan penjara dan kemudian menangis sedih.


begitulah, sebaiknya anda selalu melihat dari sudut lain dari kesedihan itu. sebab, belum tentu semuanya menyedihkan, pasti ada kebaikan, secerah harapan, jalan keluar serta pahala.








No comments:

Post a Comment