Monday, March 28, 2011

SOAL JAWAB AGAMA

tadi pas semayang maghrib.., dok borak2 ngan abang aku... cam biasa la kan... ada je topik2 yang nak diciterkan... ntah camna tadi..., terkeluar satu citer ni dari abang aku... katanya, kak long yang citer ke kak long yang dengar sendiri ke, camna ntah... tapi situasi nya camni lah....:-

situasi: rancangan soal jawab agama di radio...

pendengar: ustaz, saya ada satu doklan nak tanya...

ustaz: ya.., silakanlah...

pendengar: camni... katakanlah, kita dah amek air semayang... tapi kita tak semayang ag... tak lama pastu kita g amek air semayang sekali lagi
....

ustaz: mmm..., jadi...?

pendengar: pastu ustaz, kalau kita terkentut sekali... air semayang kita yang satu ag tu terbatal jugak ke ustaz? sedangkan kita amek air semayang 2 kali.., tapi kentut sekali je...

ustaz: haa...??



kalau camtu, sesapa yang susah nak g tandas tu.., bleh la amek air smayang banyak2 bila dah sekali g tandas tu... pastu tanda dalam buku..., amek air semayang baper kali.., kentut bape kali...


huhuhuhuuu..., tapi ni citer lama dah ni haa... apa yang ustaz tu jawab.., aku pun tak pasti samada abang aku tak cakap tadi ke, aku tak dengar yang abang aku cakap ke or aku tlupa sebab banyak sangat gelak malam ni... sampai dah terbatuk2 ni haa..., dah la aku ni spesis yang asal gelak kuat sket batok.., asal batok aku gelak... k, rawaida dah melencong... sila kembali ke pangkal jalan...


moral of the story..., tak salah kan kalau kita nak bertanya benda yang kita tak tahu.., lagi bagos ada la... tapi kita kena pk jugak apa yang kita nak tanya tu...logik ke tak.., sesuai ke tak... sebab kadang2 soklan yang kita tanya tu tak masuk dek akal ada, xleh timer dek akal ada.., ada jugak yang sebenarnya kalau kita tak tanya pun kita bleh pk sendiri..., tapi naper kita tanya jugak...? saja nak tarik perhatian... *on a certain situation la...* soklan2 yang kita nak tanya tu plak..., kita kena sesuaikan jugak, dengan sapa yang kita bertanya... memang bagus kalau kita bertanya tentang satu2 benda yang kita nak kan jawapan dari pakar mengenai permasalahan kita tu..., memang sah2 la persoalan kita akan terjawab, tapi kena la jugak kita tengok level kan...? tak kan kita nak tanya soklan 1+1 kat cikgu add math kot... tapi.., apa2 pun.., sumer2 pun bergantung pada situasi, pada jenis masalah la kan... kalau yang berkait ngan agama ni..., memang la kita patut tanya apa je yang kita was2.., apatah lagi kalau yang kita tak tau, ye idok...? bukan bleh buat maen..., halal haram, sah batal, pahala dosa tu sumer.... sama2 la kita renung2kan..., dan selamat beramal... *pinjam tagline prof izzie jap*


k la... sehingga saat ini, tata titi tutu... :)




No comments:

Post a Comment