Saturday, January 15, 2011

KUCHING TRIP PART2 (SARAWAK CULTURAL VILLAGE)

cerita nya berbunyi..., hahahaa... tetiba je kan... salam tak der apa tak der tros ceritanya berbunyi... gni.., tajuk dah terang2 kat atas tu kan..., entry ni aku nak citer sal 2nd day aku kt Kuching... prog sebenarnya sumer dah disusun rapi oleh abang aku, credit 4 him. aktiviti pada hari ini ialah ke SARAWAK CULTURAL VILLAGE.... kampung budaya ni terletak di pantai damai, santubong. apa yang ada kat sana...? lets cekidaud.....................................


ini adalah gunung santubong.., siyes lawa ok....


our TG..., huhuhuu... my big bro....




haaa..., nampak signboard tu..., dah nak sampai la kiter yer.... tak sabar2 tau...


dah sampai pun..., nampak tak sign kt pintu gerbang tu...? selamat datang ke kampung budaya sarawak.....


nak masok sini ada fee.., dewasa rm60, kanak2 rm30... tapi below 5 adalah FOC.... dah bayar fee, dia akan bagi passport 1 sorang. kat passport tu adalah sunat untuk di cop di setiap rumah mengikut kaum yang bakal anda lawati nanti... haaa..., kiranya ko bleh tau la mana rumah yang dah pegi.., mana yang tak pegi lagi... very easy measy rite...?


inilah rupa passport itu....




ni kat depan CHINESE FARM HOUSE.... kat dalam ni ada dia pamerkan alat2 pertanian masyarakat cina dulu2.., macam2 ada tau....





nampak tak yang belah kiri tu.., tu adalah mesin untuk proses lada hitam...



dah selesai.., next.............................. MALAY TOWN HOUSE..........






haa..., ni gambar yang abang aku snap dari bawah... aku dok kat tingkat atas... cam tempat dorang simpan2 barang la kot...


ni plak, cara orang melayu sarawak dulu2 buat kuih..., diantaranya adalah kuih baulu....



ni plak time kat umah gasing... model diatas tu.., eksen je lebih... huahuhu....


nampak tak rumah kat belakang kami itu...? tu namanya.........................................


MELANAU TALL HOUSE................................... haa.., kalau dah nama pun tall.., rumahnyer memang tall la... nak naek punya la tinggi tangga dia ok... kat rumah ni ada dia sediakan kayu yang bleh maen lompat2 tu... apa nama dia eh...? tak la plak aku tau...



kat belakang tu, korang nampak tak rumah yang tinggi jugak,tapi tak sama cam yang tadi kan...? nama dia ORANG ULU LONGHOUSE....
yang tadi tall.., yang ni long plak... huhuhuuu... long tak long dia tu.., kira ok la sorang dok hujung sini.., sorang ag dok hujung sana nak kena menjerit tu.... kat sini.., aku akak ngan abang ame jer yang naek sebab mak ayah aku dah tak larat... lagi plak kitorang kejar masa..., kol4 ada show.... wah.., show gitu... hahaaa...

tengok tangga kat bawah ni cam ok je.., kompiden jer lagi nak naek kan...

sampai jer turn nak naek tangga kat bawah ni plak.., gayat hokey... tinggi toksah cakap la..., ngan tangga yang kecik nyer.., ngan bleh nampak semak2 kat bawah tu nyer..., takoot ooo... tangga ni diperbuat dari batang pokok je, nak besar mana kan..? tapi.., kuteruskan juga perjalanan...


haaa..., ni bukan pakwe aku hokey... ni abang rumah orang-ulu ni la... abang ni dia dok tengah buat peluru sumpit time ni... ada jugak sediakan perkhidmatan buat tatoo bagi saper2 yang berminat... non muslim sahaja yer.... bold sket...


keseterusnya adalah PENAN HUT... bila singgah kat sini.., korang bleh la kalau nak cuba menyumpit. ada disediakan tempat khas... tapi kitorang tak try la plak. untuk kesekian kalinya aku gitau.., kitorang kejar masa. bak kata abang ame.., rasa cam joint treasure hunt la plak... ye la.., penat hokey nak tawaf satu kampung budaya tu. ngan nak kejar2 cop passport ag... tak perlu kejar2 pun sebenarnya, tapi sebab kitorang nak tengok show tu la, nak jugak kejar kol4... (ahhhh..., boringgg...., boringgg.... p/s orang2 tertentu sahaja yang memahaminya...., huahuahuaaa...)


IBAN LONGHOUSE.... kat sini pun aku ngan akak aku jer yang masok.., sebab masa ada lagi dalam 5min je... nak cepat punya pasal aku berkejar2 ngan akak aku je la... dah la masok ikut dapur umah orang.., kahkahakhhh.... tapi kat dalam ni perhiasan dia lawa sangat... ngan ada buai yang diperbuat daripada kayu lagi tau... haa... gambar..? yilleekkk sebab cameraman tak ikut masok.., lagi plak save battery ooo... camera lupa nak charge... lalalaaa...



last but not least..., BIDAYUH LONGHOUSE....... tak nampak sangat kan gambaran umah dia camna...?


haaa.., pic ni nampak sket bentuk umah dia... bentuk nya adalah bulat... kat sini plak aku adalah membiarkan akak aku masok seorang diri sajorr untuk cop passport tu... aku masok separuh jalan jer... lagi kalut kitorang dibuatnya bila gendang dah berbunyi ooiiii menandakan show dah start... haaa... berlari lari, berkejar kejar la kami... ok tipu... huhuhuuu...

show apa...? dorang adalah membuat show tarian bagi setiap kaum di sarawak... bidayuh, iban, penan, orang ulu, melanau, melayu...., sumer ada....




aku tak ingat la plak tarian2 tu dari kaum mana... huhuhu..., sepuluh jari disusun maaf dipinta yer.... yang aku kompem ingat satu jer... yang kat bawah ni haa....


melayu punya... heheheee....


gambar tak der motif, harussss....., huhuuu... pas tarian melayu tu..., semua artis2 budaya yang buat persembahan ni turun..., jemput penonton untuk naek stage menari sama ngan dorang.... haa..., aku...?? alllaaa..., aku ni kan pemalu..., tak kan la aku nak naek plak kan...? hehehee... gelak sambil tutup mulut


alamak.., kantoiii.... ada jugak pic ni rupanya.... hahahahaa.... poyo la ko rawaida... k2... aku naek lorr... tak lepas peluang ok, bukan selalu dapat peluang camni.., walaupun aku kaki bangku bab2 menari ni... bleh guna tak peribahasa tu eh...? hmmm..... aku still tak lepaskan peluang punya...

dah selesai yang tu..., show tu pun altamat la sudahhh... so...? kuar la.., nak tunggu apa ag kat dalam tu kan...

sebelum kuar dari teater tu..., snap pic dulu... dannnnnnnnnnnnnnn sesudah snap jer pic ni..., bateri camera adalah dead.... hahahaa.... bagos betol camera tu setting masa kan... huhuhuuu....

dan selepas itu.., tak der tempat lain dituju dah.., teros menapak eh2.., bukan jalan kaki kan? k2.., menuju balik kerumah.... penat sudah semuanya....

belah malam pun tak der g mana2 dah. semua pakat nak kumpul tenaga untuk berjalan jauh keesokanya plak...

berjalan jauh kat mana...?? tungguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu..................

p/s nanti aku hapdate sal satu2 kaum eh... kalau rajin.... lalalaaa....








No comments:

Post a Comment