Thursday, January 20, 2011

KUCHING TRIP PART3 (SERIKIN)

lama betol masa yang aku amek nak ciapkan Kuching Trip ni kan...? huhuhuuu.., sila maafkan saya. penyakit M datang tanpa di undang... k2..., ai ni aku nak citer sal SERIKIN plak.... kat sini adalah tempat untuk shopping2... tiba2 tingat satu ayat yang aku terbaca "it can't be call shopping if u bought less than 10 items"... wah.., nampaknya tak pernah la aku shopping selama ni... hahaa... back to the story... kat sini suasana, keadaan dan persekitaran adalah lebih kurang ngan rantau panjang la... kalau rantau panjang sempadan thailand.., sini plak sempadan Indon... kedai yang ada sangat banyak ok, tapi tak sesuai kalau nak cakap Serikin ni luas.., sebab dia adalah panjang... sangat panjang... dats y la aku gtau kat entry sebelum ni.., kami kena kumpul tenaga banyak2.., sebab nak kena berjalan jauh... macam2 ada ok..., bak kata akak aku.., rasa cam nak beli semua jer...



tapi, entry ni tak der apa yang boleh di cerita sangat pun.., sebab memang kejer kami pada hari itu adalah masok kedai, kuar kedai... sampai la jumpa barang2 yang berkenan. bila duit bertukar tangan, kuar balik... sampai la ke sudah... tengok pics je ler eh...





memulakan perjalanan yang tidak kusangka sebegitu panjang....






stop beli topi jap untuk adik beradik berdua tu.., sebab cuaca memang tersangat lah panas....




sementara tu.., ayah ngan mak aku usha dulu barang2 yang ada jual dekat2 situ...




nampak tak keadaan kedai2 camna...? haaa..., camtu la sampai ke hujung.... tapi yang ni nampak sebelah jalan je... dia ada kiri kanan jalan.




intai2 kot2 ada yang berkenan di hati...







apa kebenda yang kami tengok pun aku dah lupa dah time ni...




hadoiii.., candid2....
korang nampak tak abang baju kuning yang paling depan tu..? dia jual serunai yang diperbuat daripada buluh yang bleh tarik2 tu.., sangat merdu ok time dia maen tu.... macam2 lagu dia bleh maen. tapi bila bertukar tangan je.., nak maen sendiri, hancusssss tak jadi...




ni point persinggahan bagi kaum lelaki... sebab time ni, dah berpecah. dorang dah tak larat nak ngekor kami2 kaum perempuan ni usha barang.. sumer kedai pun nak disinggah... hehehee.... biasala kan.... pompuan mana yang tak suka shopping oii... habaq mai...






arique jeling adik dia baeek punya... dalam ati "apakebenda la budak kecik ni posing..." wahahahahaa.... budak kecik ni plak.., asal orang nak amek gambar dia jer.., gaya camtu je la yang diposing nyer...








kat atas tu antara barang2 yang ada dijual kat sana.. korang nampak tak baju2 yang tergantung kat atas tu...? baju2 tu diperbuat dari kaen yang jarang tu.., bersulam2 bagai... macam2 warna macam2 patter ada... murah2 plak tu... sangat sesuai kalau nak pakai untuk kawen or tunang.. untuk dinner pun aci jer...


belek2 kaen batik untuk dibawa pulang sebagai kenang-kenangan...








tu yang ayah aku pegang tu.., adalah gajus... gajus yang belom di goreng... means yang mentah2 ag la kan... harga nya aku lupa.. hehehee...

kaen2 langsir kat sini lawa hokey..., mak aku tingin2 jer nak beli bawak balik...

agak2 gambar apa kat atas tu...? a) radio b) mesin basoh c) televisyen dan d) peti sejuk... jawannya adalah... e) ketuhar... huhuhuuu... tu adalah aven (eh3.., camna eja eh...?) yang kebanyakannya digunakan oleh pembuat2 kek lapis sarawak di sarawak ini...



tapi apa yang unik yang aku nak tunjuk adalah............
















see..., aven itu adalah dijual bersama2 dengan gitar... tu adalah gitar betol ok.., bukan gitar mainan... gitar biasa ada.., gitar elektrik pun ada, haaaa.... jangan maen2...

ok.., itu adalah gambar tak der motif.., menggedik semata2... harusssssss ada ok...

ni gambar sekali ngan yang tadi.., tapi tertinggal... apa yang aku nak tunjuk adalah..., adakah alffie boleh terbang...?? lalalaaa.... hah..? kerusi rotan tu..? yup..., kerusi rotan tu adalah dijual, bukan hiasan di tepi2 jalan semata...


sila perhatikan sekali lagi untuk menjawab persoalan diatas... ok2.., rawaida dah stat melalut....



kembali kepada titik (back to the point), kami berjalan sampai la ke penghujung pasaraya serikin ni... maknanya.., kalau kami melepasi jer kawalan imegresen, ke Indon la kami... tapi ai tu dorang berkawal jauh sket kot... sebab abang aku cakap, biasanya dorang dok kat sebelah kedai yang kami singgah kat bawah ni je...



dah settle kat kedai tu..., jom Uturn... time ni baru rasa penat hokey... sebelum tu akak aku cakap... "tak penat pun.., penat lagi pusing kampung budaya semalam" tapi.., time otw balik tu... dialog nya adalah bertukar "adoiii.., jauhnya nak kena berjalan balik..." haaa..., hambekkk.....




ni ayah aku nak menjalankan sistem burter antara ringgit malaysia dan baju yang tersangkut tu...

baju2 gni.., haruslah ada...


akak aku singgah sini.., tapi tak tau la plak dibelinya ke idok....



dah sampai kat keter.., masing2 adalah keletihan kepenatan kecapetan ok... rasa cam tak sabar2 nak baring dah time tu.... budak2 kecik apatah lagi kan...? bukti..?


alffie yang kelaparan. naek2 keter tros nak nenen....

same goes to this boy..., pas nenen.., dua2 adalah ketiduran...



balik2 umah tu plak..., dah rest kejap..., mandi2 bagai... malam itu adalah mencuba ini............



pure cheese cake... sangat sedap ok.... memang rasa cheese je... sangat sesuai bagi penggemar cheese dan sangat tidak sesuai untuk dirasa sekalipun oleh anti-cheese....

k la.., setakat ini shaja dulu kemelalutan saya pada hari ini... sehingga berjumpa lagi di lain hari... sekian terima kasih....

p/s- episod tak abes ag tau... heheheee...











No comments:

Post a Comment