Wednesday, December 1, 2010

DON'T BE SAD 5

JADIKAN KRITIKAN TAJAM SEBAGAI PENGHORMATAN

Dalam hidup ini, terutama jika anda seseorang yang selalu memberi, memperbaiki, mempengaruhi san berusaha membangun, maka anda akan selalu menerima kritikan-kritikan yang pedas dan pahit. Mungkin pula, sesekali anda akan mendapat cemuhan dan hinaan daripada orang lain.

Dan mereka, tidak akan pernah diam menkritik anda sebelum anda masuk ke dalam liang lahat, menaiki tangga ke langit dan berpisah dengan mereka. Adapun apabila anda masih berada berada di tengah-tengah mereka, maka akan selalu ada perbuatan mereka yang membuat anda bersedih dan menitiskan air mata, mengalirkan darah kematian anda dan mengusik ketenangan anda.

Oleh sebab itu, waspadalah terhadap apa yang mereka katakan; kuatkan jiwa untuk mendengar kritikan, cemuhan dan hinaan mereka! Bersikaplah laksana batu-batan; tetap kukuh berdiri meskipun diterpa butiran-butiran salji yang menderanya setiap saat dan dia jesteru semakin kukuh kerananya. Ertinya: Jika anda merasa terusik dan terpengaruh oleh kritikan atau cemuhan mereka, bererti anda telah meluluskan keinginan mereka untuk mengotori dan mencemarkan kehidupan anda.

Anda tidak akan mampu menutup mulut merekan dan menahan gerakan lidah mereka. Yang anda mampu, adalah hanya mengubur dalam setiap kritikan mereka dan bersikap acuh tak acuh terhadap mereka. Dan cukup mengomentari setiap perkataan mereka sebagaimana yang diperintahkan Allah S.W.T di dalam firmanNya ini:

....matilah kamu dengan kemarahan kamu itu...(Ali-'Imran: 119)

Bahkan, anda juga dapat melawan perkataan mereka yang buruk dengan diam seribu bahasa dengan cara memperbaiki akhlak dan meluruskan setiap kesalahan anda. Dan apabila anda ingin diterima oleh semua pihak, dicintai semua orang dan terhindar dari celaan, bererti anda telah menginginkan sesuatu yang mustahil terjadi dan mengangankan sesuatu yang terlalu jauh untuk diwujudkan.





No comments:

Post a Comment